Plantebasert og glutenfri sushi bolle

Nå er jeg inni en blomkålris periode! Jeg vet ikke med dere, men når jeg først får skikkelig dilla på noe så lager jeg det hele tiden! Blomkålris er så godt, og smaker ikke ris når du steker den godt. Det vil si 10-15 minutter på pannen i olivenolje. Jeg brukte bare salt, men vil du ha det som en sushiris kan du tilsette litt søtning og riseddik om du har, slik som de gjør med vanlig ris.

Jeg må jo si at det er dressingen som gjør en sushibolle til en sushibolle. Men med de klare fargene her, så måtte jeg bare ta bilde før jeg hellet den over. Om du vil kan du såklart ha fersk laks på, gjerne villaks om du finner det.

| Oppskrift sushi bolle|

1 porsjon

  • Blomkålris (1/2 blomkål kuttet i buketter og hatt i foodprocessor).
  • 1/2 avocado
  • Skiver gulrot
  • Redikk
  • Mini agurk
  • Lime
  • Sorte og hvit sesamfrø
  • koriander

Dressing: 

  • 1 ss tamari (glutenfri soyasaus)
  • 1 ss brun riseddikk
  • 1 ts risted sesamfrø olje
  • Juice fra 1/2 lime
  • Valgfritt : finhakket ingefær

 

  1. Start med og kutte blomkål i mindre biter slik at den passer i foodprocessoren. Kjør til fin ris.
  2. Ha risen i en panne og stek med olivenolje og salt til den er ferdigstekt 10-15 minutter. Tilsett litt salt, eventuelt søtning og risvinedikk. Skal ikke smake masse blomkål.
  3. Hakk opp grønnsaker og dander alt i en bolle.
  4. Bland alle ingrediene til dressingen i et syltetøy glass, rist og server sammen med sushibollen.
  5. Strø over korianderblader, sesamfrø og legg ved skiver med lime.

 

*Note:

Hvis du er allergisk mot soya kan du bruke Coconut aminos. 

 

Lager du fargerik sushibolle gjerne tagg med @maline.ekstrom så jeg kan se og kommentere for det er så gøy <3

Du liker kanskje også

Ingen kommentarer

Legg igjen en kommentar